Hasta Çalışan Güvenliği Yönetmeliği
17 Nisan 2025

6 Nisan 2011ÇARŞAMBA

Resmî Gazete

Sayı:27897

 

YÖNETMELİK

 

SağlıkBakanlığından:

HASTAVEÇALIŞANGÜVENLİĞİNİNSAĞLANMASINADAİRYÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç,Kapsam,DayanakveTanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 2 nci madde kapsamındaki tüm sağlık kurumlarında, hasta veçalışan güvenliği için güvenli hizmet sunumu ve güvenli bir ortam sağlanmasına, hizmet sunumunda kalitenin artırılmasına,sağlıkkurumundahastaveçalışanlariçinmuhtemelrisklerinbelirlenmesine,buriskleringiderilmesiiçin uygun yöntem ve tekniklerin belirlenmesine ve hizmet içi eğitimler ile güvenli hizmet sunumu ve güvenli çalışma ortamının sürdürülebilirliğinin sağlanmasına yönelik usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2(1)BuYönetmelikkamu,üniversiteveözelsektörikinciveüçüncübasamaksağlıkkurumlarını

kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) ve (f) bentlerine, 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE4(1)BuYönetmelikte geçen;

a)Bakanlık:SağlıkBakanlığını,

b)Çalışan: Hizmetin, resmî veya özel sağlık kurumlarında, sağlık hizmetinin verilmesine iştirak eden bütün sağlıkmesleklerimensuplarınıvesağlıkmesleklerimensubuolmasabilesağlıkhizmetininverilmesinesorumluolarak iştirak eden ve hizmetin verilmesine destek sağlayan kimseleri,

c)Daire Başkanlığı: Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığını,

ç) Değerlendirici: Daire Başkanlığı tarafından görevlendirilen Hizmet Kalite Standartlarının sağlık kurumlarındaki etkinliğini değerlendiren kişiyi,

d)Değerlendirme: Daire Başkanlığı tarafından sağlık kurumlarında Hizmet Kalite Standartlarının etkinliğinin ölçülmesi faaliyetini,

e)Hasta:Sağlıkhizmetlerindenfaydalanmaihtiyacıbulunan kimseyi,

f)Hasta ve çalışan güvenliği: Sağlık hizmeti sunumunda hasta ve çalışanların zarar görmesine yol açabilecek her türlü işlem ve süreçler ile ilgili alınacak tedbir ve iyileştirme uygulamalarına yönelik faaliyetleri,

g)HizmetKaliteStandartları(HKS):DaireBaşkanlığıtarafındansağlıkkurumlarınınhizmetsunumuna yönelik hazırlanan standartları,

ğ)Sağlıkkurumu:Kamu,üniversiteveözelsektörikinciveüçüncübasamaksağlıkkurumlarını, ifade eder.

İKİNCİBÖLÜM

TemelEsaslar,HastaveÇalışanGüvenliğiUygulamaları

Temelesaslar

MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık kurumları; bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda uygulamayapmak,hastaveçalışangüvenliğinisağlamayayönelikgerekli faaliyetlerigerçekleştirmekamacıyla,kendi iç düzenlemelerini yapmak ve tedbirleri almakla yükümlüdür. Sağlık kurumları, hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin tedbirleri alırken ve düzenlemeleri yaparken Daire Başkanlığınca hazırlanan ve Bakanlığın resmî internet sayfasında yayımlanan Hizmet Kalite Standartlarını esas alır.

Hastagüvenliği uygulamaları

MADDE6(1)BuYönetmelikkapsamındakisağlıkkurumları;

a)Hastakimlikbilgilerinintanımlanmasıvedoğrulanması,

b)Hastayauygulanacakgirişimselişlemleriçinhastanınrızasınınalınması,

c)Sağlıkhizmetisunumundailetişimgüvenliğininsağlanması, ç) İlaç güvenliğinin sağlanması,

d)Kanvekanürünlerinintransfüzyongüvenliğininsağlanması,

e)Cerrahigüvenliğin sağlanması,

f)Hastadüşmelerinin önlenmesi,

g)Radyasyongüvenliğininsağlanması,

     ğ) Engelli hastalara yönelik düzenlemelerin yapılması, hususlarındagereklitedbirlerialırvedüzenlemeleriyapar. Çalışan güvenliği uygulamaları

MADDE7(1)BuYönetmelikkapsamındakisağlıkkurumları;

a)  Çalışangüvenliğiprogramınınhazırlanması,

b)  Çalışanlarayöneliksağlıktaramalarınınyapılması,

c)  Engelliçalışanlarayönelikdüzenlemelerinyapılması,

ç)Çalışanlarınkişiselkoruyucuönlemlerialmasınınsağlanması,

d)  Çalışanlarayönelikfizikselsaldırılarınönlenmesineyönelikdüzenlemeyapılması, hususlarında gerekli tedbirleri alır ve düzenlemeleri yapar.

Hastaveçalışangüvenliğiortak uygulamaları

MADDE8(1)BuYönetmelikkapsamındakisağlıkkurumları;

a)  Enfeksiyonlarınkontrolüveönlenmesiileilgili olarak;

1)  Enfeksiyonlarınkontrolüveönlenmesineyönelikbirprogramınhazırlanması,

2)  Hastaneenfeksiyonlarınınizlenmesineyöneliksürveyansçalışmalarının yapılması,

3)  Elhijyenininsağlanmasınayönelikdüzenlemelerin yapılması,

4)  İzolasyonönlemlerininalınması,

5)  Temizlik,dezenfeksiyonvesterilizasyonuygulamalarınıngerçekleştirilmesi,

b)  Laboratuvargüvenliğiileilgiliolarak;

1)  Biyogüvenlikdüzeyinegöregerekliönlemlerinalınması,

2)  Laboratuvardaçalışılantestlerinkalitekontrolçalışmalarının yapılması,

3)  Panikdeğerlerinbildirimininsağlanması,

c)  Radyasyon güvenliği ile ilgili olarak; tanı ve tedavi amaçlı radyoaktif madde kullanılan alanlarda koruyucu önlemlerin alınması,

ç)Renklikoduygulamalarıileilgili olarak;

1)  Mavikoduygulamasının yapılması,

2)  Pembekoduygulamasının yapılması,

3)  Beyazkoduygulamasının yapılması,

d)  Güvenlikraporlamasistemiileilgili olarak;

1)  Güvenlikraporlamasisteminin kurulması,

2)   Bildirimiyapılacakolaylarınasgariilaçgüvenliği,transfüzyongüvenliği,cerrahigüvenlik,hastaların düşmesi, kesici delici alet yaralanmaları, kan ve vücut sıvıları ile temas konularını kapsaması,

3)  Bildirimiyapılanolaylarileilgilidüzelticiveönleyicifaaliyetlerinuygulamayakonulması,

e)  Eğitimlerileilgili olarak; sağlıkkurumlarındagörevli tümçalışanlara, hastaveçalışan güvenliği konusunda eğitimlerin verilmesi,

f)  Komitelerinkurulmasıileilgiliolarak;

1)  Hastagüvenliğikomitesi,

2)  Çalışangüvenliğikomitesikurulması,

hususlarındagereklitedbirlerialırvedüzenlemeleri yapar.

ÜÇÜNCÜBÖLÜM

ÇeşitliveSonHükümler

Sorumluluk

MADDE 9 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan usul ve esasların kesintisiz ve etkin bir şekilde uygulanması, uygulamasırasındatespitedilensorunveaksaklıklarıngiderilmesiiçingereklitedbirlerinalınması,uygulamanın takip edilmesi ve değerlendirilmesi, ilgili sağlık kurumunun en üst amirinin sorumluluğundadır.

Değerlendirme

MADDE 10 – (1) Bakanlık bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık kurumlarını hasta ve çalışan güvenliği açısından değerlendirir. Sağlık kurumlarının değerlendirilmesi sürecinde Hizmet Kalite Standartları kullanılır. Değerlendirmeler değerlendiriciler tarafından yılda en az bir defa Hizmet Kalite Standartlarından seçilecek bölümler üzerinden yapılır. Sağlık kurumlarının bu kapsamda değerlendirilen bölümlerde yer alan hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili standartlardan 100 üzerinden en az 80 puan alması gerekmektedir. Bakanlık bu puanı artırmaya yetkilidir.

(2)HastaveÇalışanGüvenliğiDeğerlendirmePuanıaşağıdakişekildehesaplanır:

[HKS’de Değerlendirilen Bölümlerden Elde Edilen Hasta ve Çalışan Güvenliği Puan Toplamı / (HKS’de Değerlendirilen Bölümlerdeki Hasta ve Çalışan Güvenliği Puan Toplamı – HKS’de Değerlendirilen Bölümlerdeki Hasta ve Çalışan Güvenliği Standartlarından Değerlendirme Dışı Bırakılan Puan Toplamı)]x100

Yürürlük

MADDE11(1)Bu Yönetmelikyayımıtarihindeyürürlüğe girer.

Yürütme


MADDE12(1)Bu YönetmelikhükümleriniSağlıkBakanıyürütür.